Olen pohtinut paljon viime aikoina ruumiin muistia. Edelleen jos minua koskee väärällä tavalla joudun takaisin tilanteeseen jossa olen ollut väkivallan kohteena. Herkimpiä kohtia vartalossa on ne joihin minua on satutettu eniten. On hirvittävää yhtäkkiä joutua pelon valtaan ja hetken vartalo uskoo että olen takaisin siinä hetkessä kun minua pahoinpideltiin. Olen siis googletellut aihetta ja suomenkielisiä sivustoja aiheesta löytyy todella vähän, jonkun verran Rosen-terapiaa mutta koska käyn jo psykoterapiassa en ole kokenut niitä linkkejä kovin hyödyllisiksi. Englanniksi aiheesta löytyi jopa joitain kirjoja, täytyy harkita Amazonia jossain vaiheessa, Wikipedia oli aiheesta aika murskaava http://en.wikipedia.org/wiki/Body_memory 
 
Sen sijaan löysin tämän artikkelin http://www.bellaonline.com/articles/art50558.asp joka oli erittäin mielenkiintoinen. Oli myös helpottavaa lukea että terapia ehkä aikanaan auttaa tähän, ja ne paremmat muistot. Silti tuntuu kurjalta kun joutuu lähiympäristöä, varsinkin parisuhdetta varoittamaan etten pidä tietyistä tavoista koskea minuun. Se mikä on vaikeinta tilanteissa on että menen niin lukkoon etten osaa kunnolla ilmaista mistä pelko johtuu, sitä täytyy harjoitella jotta mies osaa reagoida tilanteeseen oikein. Onneksi mies on ihanan ymmärtäväinen eikä ota itseensä sitä että joskus pelästyn. Ja siitä olen onnellinen että vuosien saatossa olen löytänyt ihmisiä joiden kanssa keskustella näistä, ja paniikit ovat sitä myötä myös vähentyneet.